Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο στην Apple και τη Meta με 500 εκατ. ευρώ και 200 εκατ. ευρώ αντίστοιχα…
Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Apple παραβίασε την υποχρέωσή της κατά της διεύθυνσης βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές (DMA) και ότι η Meta παραβίασε την υποχρέωση της DMA να παρέχει στους καταναλωτές την επιλογή μιας υπηρεσίας που χρησιμοποιεί λιγότερα από τα προσωπικά τους δεδομένα. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο στην Apple και τη Meta με 500 εκατ. ευρώ και 200 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Οι δύο αποφάσεις έρχονται μετά από εκτεταμένο διάλογο με τις ενδιαφερόμενες εταιρείες που τους επιτρέπει να παρουσιάσουν λεπτομερώς τις απόψεις και τα επιχειρήματά τους.
Απόφαση μη συμμόρφωσης σχετικά με τους όρους καθοδήγησης της Apple
Σύμφωνα με την DMA, οι προγραμματιστές εφαρμογών που διανέμουν τις εφαρμογές τους μέσω του App Store της Apple θα πρέπει να είναι σε θέση να ενημερώνουν τους πελάτες, δωρεάν, για εναλλακτικές προσφορές εκτός του App Store, να τους κατευθύνουν σε αυτές τις προσφορές και να τους επιτρέπουν να πραγματοποιούν αγορές.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Apple δεν συμμορφώνεται με την υποχρέωση αυτή. Λόγω μιας σειράς περιορισμών που επιβάλλονται από την Apple, οι προγραμματιστές εφαρμογών δεν μπορούν να επωφεληθούν πλήρως από τα πλεονεκτήματα των εναλλακτικών καναλιών διανομής εκτός του App Store. Ομοίως, οι καταναλωτές δεν μπορούν να επωφεληθούν πλήρως από εναλλακτικές και φθηνότερες προσφορές, καθώς η Apple εμποδίζει τους προγραμματιστές εφαρμογών να ενημερώνουν άμεσα τους καταναλωτές για τέτοιες προσφορές. Η εταιρεία δεν απέδειξε ότι οι περιορισμοί αυτοί είναι αντικειμενικά αναγκαίοι και αναλογικοί.
Στο πλαίσιο της σημερινής απόφασης, η Επιτροπή διέταξε την Apple να καταργήσει τους τεχνικούς και εμπορικούς περιορισμούς της διεύθυνσης και να μην διαιωνίσει τη μη συμμορφούμενη συμπεριφορά στο μέλλον, η οποία περιλαμβάνει την υιοθέτηση συμπεριφοράς με ισοδύναμο αντικείμενο ή αποτέλεσμα.
Το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην Apple λαμβάνει υπόψη τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της μη συμμόρφωσης.
Σήμερα, η Επιτροπή περάτωσε επίσης την έρευνα σχετικά με τις υποχρεώσεις επιλογής των χρηστών της Apple, χάρη στην έγκαιρη και προορατική δέσμευση της Apple για μια λύση συμμόρφωσης. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτές τις αποφάσεις θα βρείτε εδώ.
Απόφαση μη συμμόρφωσης σχετικά με το μοντέλο «συγκατάθεσης ή αμοιβής» της Meta
Σύμφωνα με την πράξη για τις ψηφιακές αγορές, οι ρυθμιστές της πρόσβασης πρέπει να ζητούν τη συγκατάθεση των χρηστών για τον συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων μεταξύ των υπηρεσιών. Οι χρήστες που δεν συναινούν πρέπει να έχουν πρόσβαση σε μια λιγότερο εξατομικευμένη αλλά ισοδύναμη εναλλακτική λύση.
Τον Νοέμβριο του 2023, η Meta εισήγαγε ένα δυαδικό διαφημιστικό μοντέλο «Consent or Pay». Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό, οι χρήστες του Facebook και του Instagram στην ΕΕ είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ της συγκατάθεσης σε συνδυασμό δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα για εξατομικευμένη διαφήμιση ή της καταβολής μηνιαίας συνδρομής για μια υπηρεσία χωρίς διαφημίσεις.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το μοντέλο αυτό δεν συνάδει με την DMA, δεδομένου ότι δεν παρείχε στους χρήστες την απαιτούμενη ειδική επιλογή να επιλέξουν μια υπηρεσία που χρησιμοποιεί λιγότερο από τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν, αλλά είναι κατά τα άλλα ισοδύναμη με την υπηρεσία «εξατομικευμένων διαφημίσεων». Το μοντέλο της δεν επέτρεπε επίσης στους χρήστες να ασκούν το δικαίωμά τους να συναινούν ελεύθερα στον συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων.
Τον Νοέμβριο του 2024, μετά από πολυάριθμες ανταλλαγές με την Επιτροπή, η Meta εισήγαγε μια άλλη έκδοση του μοντέλου δωρεάν εξατομικευμένων διαφημίσεων, προσφέροντας μια νέα επιλογή που, κατά τους ισχυρισμούς, χρησιμοποιεί λιγότερα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα για την προβολή διαφημίσεων. Η Επιτροπή αξιολογεί επί του παρόντος αυτή τη νέα επιλογή και συνεχίζει τον διάλογο με τη Meta, ζητώντας από την εταιρεία να παράσχει αποδεικτικά στοιχεία για τον αντίκτυπο που έχει στην πράξη αυτό το νέο μοντέλο διαφημίσεων.
Με την επιφύλαξη αυτής της συνεχιζόμενης αξιολόγησης, η σημερινή απόφαση με την οποία διαπιστώνεται η μη συμμόρφωση αφορά τη χρονική περίοδο κατά την οποία οι τελικοί χρήστες στην ΕΕ έλαβαν μόνο το δυαδικό δικαίωμα «Συναίνεσης ή Πληρωμής» μεταξύ του Μαρτίου 2024, όταν οι υποχρεώσεις της DMA κατέστη νομικά δεσμευτικές, και του Νοεμβρίου 2024, όταν εισήχθη το νέο μοντέλο διαφημίσεων της Meta.
Το πρόστιμο που επιβλήθηκε στη Meta λαμβάνει επίσης υπόψη τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της μη συμμόρφωσης, ενώ επισημαίνει ότι οι σημερινές αποφάσεις κατά της Apple και της Meta είναι οι πρώτες αποφάσεις μη συμμόρφωσης που εκδίδονται στο πλαίσιο της DMA.
Σήμερα, η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι η επιγραμμική υπηρεσία διαμεσολάβησης της Meta στο Facebook Marketplace δεν θα πρέπει πλέον να ορίζεται στο πλαίσιο της DMA. Η απόφαση αποτελεί συνέχεια αιτήματος που υπέβαλε η Meta στις 5 Μαρτίου 2024 για επανεξέταση του χαρακτηρισμού της Marketplace. Μετά από προσεκτική αξιολόγηση των επιχειρημάτων της Meta και ως αποτέλεσμα της πρόσθετης επιβολής της Meta και των συνεχιζόμενων μέτρων παρακολούθησης για την αντιμετώπιση της χρήσης της Marketplace από επιχειρήσεις προς καταναλωτές, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Marketplace είχε λιγότερους από 10,000 επιχειρηματικούς χρήστες το 2024. Ως εκ τούτου, το meta δεν πληροί πλέον το σχετικό κατώτατο όριο που δημιουργεί το τεκμήριο ότι η Marketplace αποτελεί σημαντική πύλη πρόσβασης των επιχειρηματικών χρηστών στους τελικούς χρήστες.
Τα επόμενα βήματα
Η Apple και η Meta υποχρεούνται να συμμορφωθούν με τις αποφάσεις της Επιτροπής εντός 60 ημερών, διαφορετικά κινδυνεύουν να καταβάλουν περιοδικές χρηματικές ποινές.
Η Επιτροπή συνεχίζει τη συνεργασία της με την Apple και τη Meta για να διασφαλίσει τη συμμόρφωση με τις αποφάσεις της Επιτροπής και τη DMA γενικότερα.
Έκλεισε η έρευνα για την επιλογή των χρηστών
Την ίδια στιγμή, μετά από εποικοδομητικό διάλογο με την Apple, η Επιτροπή αποφάσισε να περατώσει την έρευνά της σχετικά με τις υποχρεώσεις της Apple όσον αφορά την επιλογή των χρηστών βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές (DMA). Η Επιτροπή ενημέρωσε επίσης την Apple για την προκαταρκτική της άποψη ότι οι συμβατικοί όροι της Apple σχετικά με την εναλλακτική διανομή εφαρμογών παραβιάζουν την DMA.
Περάτωση της έρευνας σχετικά με τις υποχρεώσεις επιλογής χρηστών της Apple
Η Επιτροπή περάτωσε την έρευνα κατά της Apple όσον αφορά την υποχρέωση DMA που παρέχει στους χρήστες στην ΕΕ τη δυνατότητα να απεγκαθιστούν εύκολα τυχόν εφαρμογές λογισμικού και να αλλάζουν προεπιλεγμένες ρυθμίσεις στο iOS, καθώς και να επιλέγουν τον προεπιλεγμένο φυλλομετρητή τους από μια οθόνη επιλογής.
Το κλείσιμο αυτό αποτελεί συνέχεια εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ της Επιτροπής και της Apple. Ως αποτέλεσμα, η Apple άλλαξε την οθόνη επιλογής του προγράμματος περιήγησης, εξορθολογίζοντας την εμπειρία του χρήστη από την επιλογή και τη ρύθμιση ενός νέου προεπιλεγμένου προγράμματος περιήγησης στο iPhone.
Η Apple διευκόλυνε επίσης τους χρήστες να αλλάξουν τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις για κλήσεις, μηνύματα, φιλτράρισμα κλήσεων, πληκτρολόγια, διαχειριστές κωδικών πρόσβασης και υπηρεσίες μετάφρασης στα iPhones. Ένα νέο μενού επιτρέπει τώρα στους χρήστες να προσαρμόσουν τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις τους σε μια κεντρική τοποθεσία, εξορθολογίζοντας τη διαδικασία προσαρμογής.
Επιπλέον, οι χρήστες μπορούν τώρα να απεγκαταστήσουν αρκετές προεγκατεστημένες εφαρμογές της Apple, όπως το Safari — μια λειτουργικότητα που προηγουμένως δεν ήταν διαθέσιμη.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί τα μέτρα της Apple και να συνεχίσει τον ρυθμιστικό της διάλογο για να διασφαλίσει την πλήρη και αποτελεσματική επιλογή των χρηστών, όπως διασφαλίζεται από την DMA.
Σήμερα, η Επιτροπή επέβαλε επίσης πρόστιμα στην Apple και τη Meta για τις αντίστοιχες παραβάσεις του νόμου για τις ψηφιακές αγορές. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ.
Προκαταρκτικά συμπεράσματα σχετικά με τους συμβατικούς όρους της Apple
Σύμφωνα με το DMA, η Apple πρέπει να επιτρέπει τη διανομή εφαρμογών στο λειτουργικό της σύστημα iOS με άλλα μέσα εκτός από το Apple App Store. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η Apple θα πρέπει να επιτρέπει στα καταστήματα εφαρμογών τρίτων στο iOS και στις εφαρμογές να μεταφορτώνονται στο iPhone απευθείας από το διαδίκτυο.
Η Επιτροπή υποστηρίζει την προκαταρκτική άποψη ότι η Apple δεν τήρησε την υποχρέωση αυτή λόγω των όρων που επιβάλλει στους προγραμματιστές εφαρμογών (και καταστημάτων εφαρμογών). Οι προγραμματιστές που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά κανάλια διανομής εφαρμογών στο iOS δεν ενθαρρύνονται να το πράξουν, καθώς αυτό απαιτεί από αυτούς να επιλέξουν επιχειρηματικούς όρους που περιλαμβάνουν ένα νέο τέλος (Τέλη Βασικής Τεχνολογίας της Apple). Η Apple εισήγαγε επίσης υπερβολικά αυστηρές απαιτήσεις επιλεξιμότητας, εμποδίζοντας την ικανότητα των προγραμματιστών να διανέμουν τις εφαρμογές τους μέσω εναλλακτικών καναλιών. Τέλος, η Apple καθιστά υπερβολικά επαχθή και συγκεχυμένη για τους τελικούς χρήστες να εγκαθιστούν εφαρμογές όταν χρησιμοποιούν τέτοια εναλλακτικά κανάλια διανομής εφαρμογών.
Η Επιτροπή διαπίστωσε προκαταρκτικά ότι η Apple δεν απέδειξε ότι τα μέτρα που ελήφθησαν είναι απολύτως αναγκαία και αναλογικά. Η Apple έχει πλέον τη δυνατότητα να ασκήσει τα δικαιώματα άμυνάς της εξετάζοντας τα έγγραφα του φακέλου έρευνας της Επιτροπής και απαντώντας στα προκαταρκτικά πορίσματα.